Client- en belangenorganisaties
Client of belangenorganisaties bieden op verschillende manieren ondersteuning aan jou als ouder.
Goede informatie
Client en belangenorganisaties hebben vaak goede informatie over regelingen waar je gebruik van kunt maken, waar je terecht kunt met welke vraag, en wat de klachtenprocedures zijn als er iets mis gaat. Deze informatie delen ze op hun websites of tijdens speciale informatieavonden of cursussen.
Lotgenotencontact
Client en belangenorganisaties bieden vaak allerlei activiteiten. Waarbij ouders met elkaar in contact kunnen komen en ervaringen uit kunnen wisselen. Wanneer ze deze activiteiten niet zelf aanbieden, zijn ze meestal goed op de hoogte waar je als ouder wél terecht kunt.
Belangenbehartiging
Veel cliënt en belangenorganisaties behartigen ook de belangen van ouders in bijvoorbeeld de politiek of de media. Dit doen ze op allerlei thema’s die belangrijk zijn voor zorgintensieve gezinnen, zoals goede zorg en opvang voor kinderen en het recht om mee te mogen doen.
Meldpunt
Sommige organisaties, zoals Iederin.nl, hebben ook een meldpunt waar je als ouder knelpunten kunt melden waar je in het dagelijks leven tegenaan loopt. Soms biedt een cliëntorganisatie ook juridische ondersteuning en advies.
Heb je een vraag?
-
Veelgestelde vragen
Kijk of hij eerder gesteld is
Veelgestelde vragen -
Stel je vraag
Antwoord binnen 2 werkdagen
Stel je vraag