Hoe werkt het CJG

Vragen om hulp of advies kan soms een grote stap zijn. Het is dan prettig om van tevoren al te weten wat je kunt verwachten. Hieronder kun je lezen hoe we bij het CJG te werk gaan.

Aanmelden

Het eerste contact met een medewerker van het Centrum voor Jeugd en Gezin kan telefonisch zijn of per e-mail. Zij kunnen al direct veel vragen over opvoeden en opgroeien beantwoorden. Zij zullen met je een aantal vragen doornemen en zodoende de aanmelding voldoende vormgeven. Klik hier als je het aanmeldformulier in wilt vullen.

Wat gebeurt er met mijn aanmelding?

Elke week worden alle aanmeldingen besproken en verdeeld en wordt er gekeken welke medewerker het beste bij jouw hulpvraag past. De betrokken professional zal zo snel mogelijk contact met je opnemen voor het plannen van een kennismakingsgesprek, dit kan bij u thuis of op een locatie van het CJG. Vanaf nu is deze medewerker je vaste contactpersoon bij het CJG. Indien er niet binnen enkele weken een medewerker beschikbaar is ontvang je een brief waarin je aanmelding wordt bevestigd en er sprake is van een wachtlijst.

Kennismakingsgesprek

De medewerker van het CJG onderzoekt met jou de hulpvraag, wat er nodig is om het zelf weer te kunnen, wie jou kan helpen en waar je professionele hulp bij nodig hebt. Om goed onderzoek te kunnen doen werken alle medewerkers van het CJG met de GIZ-methodiek (met ouders en jongeren samen bepalen hoe het gaat en wat er nodig is).

Ondersteuning bij gesprekken met het CJG

Als je het prettig vindt om steun te krijgen bij het gesprek, dan kun je een familielid,vriend(in) of kennis vragen hierbij aanwezig te zijn. Heb je niemand in je omgeving die je hierbij kan ondersteunen, maar wil je wel graag dat iemand je helpt tijdens het gesprek? Dan kun je een onafhankelijk cliëntondersteuner inschakelen. De cliëntondersteuner kan een luisterend oor bieden, je wegwijs maken, steun bieden bij de voorbereiding van een aanvraag of melding en ondersteunen bij het indienen van een klacht. Voor een onafhankelijk cliëntondersteuner neem je contact op met MEE Plus op telefoonnummer 078-7508900 of emailadres servicebureau@meeplus.nl.

En dan?

Het kan zijn dat een paar gesprekken voldoende zijn om de nodige hulp te bieden. De hulp wordt dan veelal geboden door de medewerker van het CJG zelf. Soms echter zijn problemen ingewikkelder en is er meer hulp nodig. In dat geval wordt er een actieplan gemaakt passend bij jouw situatie en spreken we af wie wat doet en wanneer. Onderdeel van het actieplan kan zijn dat er specialistische hulp aangevraagd wordt al dan niet samen met hulp van het CJG.

Privacy beleid van het CJG

Voor informatie over het privacybeleid van het CJG, klik hier.

Hulp nodig of vragen?